Krajem 19. stoljeća
u Francuskoj se u slikarstvu dogodilo nešto zapanjujuće, eksplozija
koja je ozračila čitav svijet. Radi se o impresionizmu, odvažnom pokretu i
novom prostoru slobode.
Impresionizam
je prvotno kao pokret nastao u slikarstvu, a kasnije se kao ekvivalentno
shvaćanje proširio i na književnost (V. Woolf, M. Proust, P. Verlaine, A. G.
Matoš…) i glazbu (C. Debussy, E. Satie…).
Dotadašnja
likovna umjetnost bavila se točnim predstavljanjem prirode i svijeta, nastojeći
čim vjernije prenijeti objekte, prizore i priče na slikarsko platno.
Impresionisti su se odlučili za promjene tradicionalnih i standardnih vrijednosti.
Slikaju svoje vlastite impresije i cjelovite doživljaje okoline, prirode i
ljudi oko sebe.
Vermeer - Umijeće slikanja
Na
Vermeerovoj slici (17. st.) vidi se primjer dotadašnjeg načina slikanja i
prezentacije tema. Nevjerojatna suprotnost je Degasova slika (1878.) koja
izgleda kao nešto nedovršeno, nekvalitetno, kao skeč ili pogreška. To su bile i
najčešće zamjerke impresionističkim umjetnicima, negodovanja od strane likovnih
kritičara i ostalih slikara.
Impresionisti
su nastojali uhvatiti efekte u prirodi i njihove izmjene, vlažnost zraka,
vjetar, toplinu… osjetilna i psihološka percepcija postajala je važnijom od
same teme, nastojao se prenijeti doživljaj, utisak, „impresija“. To se ne može
izraziti na pravi način posredstvom standardnog slikarstva. Zato su
impresionisti razvili sve vlastite tehnike i metode. Kratki potezi kistom,
korištenje slikarskih noževa, tehnika poentilizma, korištenje drugačijih boja
od onih koje se nalaze na samom slikanom objektu, samo su neke od tehnika
korištenih u impresionizmu.
Promotrimo malo „Impresiju“, vjerojatno jedno od
najviđenijih djela impresionizma. Ovaj zalazak sunca je nešto fantastično…
poput psihodeličnog iskustva u kojem je slika gotovo raspršena, distorzirana i
bez jasno ocrtanih rubova, u tekućem uzbibanom stanju i sva u kretanju. Potezi
kistom od kojih kao da svaki pojedini predstavlja svijet za sebe.
Predstavnici impresionizma u
slikarstvu
Camille
Pissarro (1830. – 1903.)
C. Pissarro - Zalazak
Pierre-Auguste
Renoir (1841. – 1919.)
Claude Monet
(1840. – 1926.)
Monet - Sumrak nad Venecijom
Paul Cezanne
(1839. – 1906.)
Cezanne - Krajolik
Tu su još i druga megapoznata imena poput Edgara
Degasa (1934. – 1917.), Mary Cassatt (1844. – 1926.), Edouarda Maneta (1832. –
1883.) i mnogih drugih.
Divljina i 3D
E. Cucuel - Kupači
Ove dvije
slike djeluju razuzdano, kao nešto što je izmaklo kontroli. Naravno, ovdje se
ne misli na dame sa slika nego na divljanje boja i smjerova, poteze kistom u
raznim pravcima i eksplozije brzine i inspiracije. Slike djeluju poput nekog
metafizičkog osobnog manifesta, potvrđivanja sposobnosti oslobađanja vlastite
vizije.
Slika
Cassattove je poput kratkog spoja, sve je u njoj živo i čini se kao da titra.
Slika je fantastična, čak i zastrašujuće obuzimajuća.
„Kupači“ su
poput nekog starog mita, adaptiranog na sasvim nov, transcendentan način.
Misterij vibrira slikom i živi u svakom potezu kista. Od talasanja vode,
listova, preko tla zaustavlja se na suncobranu mlade francuske gospođice i
krošnji drveta iznad njene glave.
Kada se
čovjek približi impresionističkoj slici u tehnici u kojoj se koriste guste
boje, na mnogima će naići na debele slojeve, nanose boje obrađene slikarskim
nožem ili samo veće ili manje hrpice boje nanesene kistom. Ovi slojevi izdižu se
nad platnom, tvoreći svaki svoju vlastitu dimenziju visine, širine i duljine
(3D). Slojevi boje i potezi kistom posebno su iskustvo, kao da svaki poput
nekog koana* gledanjem uvodi u svjetlost.
Fascinacija
impresionizmom je sve do danas prisutna i djelatna. Nakon impresionizma razvio
se novi pokret nadahnut njime, zvao se post – impresionizam. Njegovi
predstavnici su Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec i
drugi. Početkom 20. stoljeća ekspresionizam dijeli sličnu filozofsku postavku s
impresionizmom (Franz Marc, Edvard Munch, Marc Chagall, Egon Schiele…).
Iskustvo
impresionizma je fascinantno i nikada to ne prestaje biti. To među ostalim
danas potvrđuju i ogromne cijene originalnih slika poput Monetovih „Lopoča“
koje se prodaju i za iznose od oko 43 milijuna dolara (aukcija u New Yorku
2012.).
Zaključak
S mojeg su osobnog
gledišta impresionisti bili produhovljene ličnosti. Željeli su izraziti i
prenijeti svoje iskustvo uz rizik i bez obzira na tradicionalne stereotipe i
odbijanje od strane akademskih struktura i zajednice. Očito ih nije bilo briga
ni što će netko reći u onodobnom kontrakulturnom ekvivalentu. I kao što vidimo
u muzejima danas, ljudi se tome dive. (A Moneta baš boli briga i za to.) Sva
velika djela nisu postala velika zbog namjere. Upravo ta odsutnost agende daje
im energiju koja ih čini velikima.
Matisse - Le Jardin (Vrt)
Monet - Šetnja po litici
Gauguin - Arearea
Van Gogh - Autoportret
------------------
*Koan – vježba za svijest koju daje učitelj zena i
koja svojom prirodom krši logičke postulate. Razmišljanjem o koanu može se
dostići prosvjetljenje.
Goran Zajček
Nema komentara:
Objavi komentar